Praha, 3. září 2013 – Společnost ETA a.s., nejznámější česká značka malých domácích spotřebičů, slaví 3. září 2013 70. výročí založení společnosti. Sedmdesát let uplynulo od chvíle, kdy do Hlinska přijel pražský podnikatel Jan Prošvic, koupil bývalý areál cihelny, aby s chotěbořským obchodníkem Eckertem založili Elektrotechnickou akciovou společnost ESA, a dali tak základ tradiční výrobě malých domácích spotřebičů v Čechách. ETA v průběhu sedmdesáti let změnila třikrát logo a pětkrát název společnosti.
Poválečný vývoj
Prvním výrobním artiklem se staly žehličky a vařiče. Zajímavostí byl rok 1945, kdy se v továrně vyráběly pro říšskou brannou moc telefonní rozdělovače k protitankovým bateriím a první elektrické žehličky. Největšími historickými milníky se pro Etu staly padesátá a šedesátá léta. V padesátých letech dochází ke znárodnění a začlenění podniku do velkého koncernu Elektro Praga Praha, který má dalších dvacet různě velkých závodů. V roce 1952 vzniká samostatný podnik Elektro Praga Hlinsko. Z Rýnovic je do Ety převedena výroba vysavačů a ty se stávají na dlouhou dobu hlavním výrobním a vývozním artiklem společnosti. V roce 1960 se také registruje ochranná známka ETA.
ETA design
V 60. letech měla Elektro-Praga Hlinsko vlastní vývojové a konstrukční oddělení a zaměřuje se na design. Tvar vyráběných produktů se řídil požadavky zákazníků. Vedoucí osobou tohoto období se stal architekt Stanislav Lachman, dvorní designér Ety a postupem času i designérem světového jména. Jeho nejznámějšími návrhy zůstávají mixér ve tvaru kalichu z roku 1954 a fén tvaru laserové pistole z roku 1956. V roce 1973 přichází Lachmanův nejkontroverznější návrh – žehlička ETA 211 s největší žehlící plochou té doby. Firma postupně získala dominantní postavení na trhu elektrospotřebičů v celém tehdejším Československu.
ETA v 90. letech minulého století
Po změně poměrů na přelomu 80. a 90. let se Elektro-Praga Hlinsko opět stala akciovou společností a prošla kupónovou privatizací. Největší podíl v ní získaly privatizační fondy velkých bank, které ji řídily až do roku 2001. V roce 1996 byl název změněn na ETA a.s.
Současnost
Od roku 2007 byla společnost ETA vlastněna investiční skupina Benson Oak Capital, která začala s restrukturalizací a postupným omlazováním společnosti. Pokračovala i nadále na vlastní designérské tradici spoluprací s návrhářem Zdeňkem Veverkou. V říjnu 2011 firmu získává současný majitel řetězce elektroprodejen Euronics, společnost HP Tronic Zlín. Česká značka tak i nadále zůstává v českých rukou – a s českým majitelem.
Produktovou řadu společnosti ETA tvoří na 220 produktů. Většina výrobků je výsledkem vlastního projektového vývoje. Základem sortimentu ale v ETA i nadále zůstávají vysavače. A protože se nemá za co stydět a protože součástí výrobního závodu je i zkušebna, ETA jako jeden z velmi mála výrobců ve svých materiálech uvádí nejen příkon vysavače, ale i jeho sací výkon, což vůbec není běžné. Zákazník tedy ví, co kupuje.
Za oblíbenost výroků ETA může především promyšlený a elegantní design, plně srovnatelný s konkurencí, skvělá funkčnost i ergonomie, a velmi přívětivé ceny. ETA při příležitosti sedmdesátého výročí představila novinku z kategorie sáčkových vysavačů GENEROSO s neuvěřitelnou prodlouženou zárukou na 70 let.
Více na www.eta.cz a http://historie.eta.cz/.
O společnosti ETA:
ETA a.s. je tradiční českou značkou malých domácích spotřebičů, která působí na trhu již od roku 1943 a patří mezi největší české značky. Spontánní znalost značky ETA mezi českými spotřebiteli dosahuje 96 %, a to nejen názvem, ale i synonymy „tradice“ a „kvalita“. V říjnu 2011 značku ETA kupuje lídr na trhu distribuce domácí elektroniky firma HP Tronic Zlín spol. s.r.o.
Další informace Vám ráda poskytne:
Kateřina Prantlová
M: +420 725 177 897
PR Manager
ETA a.s.
Zelený pruh 95/96
147 00 Praha 4