Tudy cesta k hubnutí nevede: Odhalte 7 skrytých sabotérů štíhlé linie

Tudy cesta k hubnutí nevede: Odhalte 7 skrytých sabotérů štíhlé linie

Hlídáte si stravu, pravidelně sportujete, ale výsledky na sebe stále nechávají čekat? Možná děláte některou ze zásadních chyb, které hubnutí zbytečně brzdí.

Nedbáte na dostatečný spánek

Kvalitní spánek je alfou a omegou našeho zdraví a celkové spokojenosti. Jeho deficit se projevuje pocitem nepohodlí a nedostatku energie, který mimo jiné způsobuje zvýšenou chuť na sladké a tučné pokrmy.

I když je to v každodenním shonu náročné, udělejte ze spánku prioritu. Odměnou vám bude o poznání vyšší kvalita života a možnost užít si dobu, kdy jste vzhůru, mnohem intenzivněji. Přirozená úprava hmotnosti směrem ke zdravé normě pak bude příjemným bonusem.

ETA TIP: Chcete se vyspat do růžova? Poradíme vám, jak na to.

Přijímáte skryté kalorie

Džusy sice mohou být plné vitamínů, ale zpravidla i cukrů. Kaloriemi nabitý je také alkohol, který navíc podporuje chuť k jídlu. Abyste nadbytečné kalorie průběžně nepopíjeli, vyhněte se také slazeným nápojům včetně limonád a kávy s cukrem. Pitný režim raději řešte čistou vodou ochucenou citronem či mátou nebo si najděte oblibu v neslazených čajích.

Skryté kalorie však číhají také ve zdánlivě dietních pokrmech – typickým příkladem jsou tučné salátové dresinky, zdravé, ale kalorické zdroje tuků, jako jsou ořechy a avokádo, nebo velké množství ovocných smoothie koktejlů, které si dopřáváte nad rámec běžných porcí jídla. Zkuste si pár dní psát, co všechno sníte a vypijete – viníka vašich nezdarů tak objevíte mnohem snadněji.

Hledáte v tom složitosti

Hubnutí je v podstatě matematika, která by vás ale neměla svazovat. O potřebách vašeho těla i energetických hodnotách potravin se vyplatí mít všeobecný přehled. Ještě výhodnější je však naučit se (znovu) poslouchat své tělo a zapojit zdravý selský rozum.

ETA TIP: Orientační množství kalorií, které byste měli přijmout, si snadno vypočítáte podle tohoto vzorečku.

Co se pohybu týká, nemusí vás spasit ani ten nejefektnější a nejmodernější trénink. Ten totiž stále tvoří jen malý zlomek z celého dne. Soustřeďte se proto také na přirozený pohyb, a to i když pracujete z domova. Alespoň jednou za hodinu se protáhněte, místo výtahů choďte po schodech a menší vzdálenosti zdolávejte pěšky nebo na kole. Každý drobný energetický výdej navíc se postupně nasčítá.

Chybí vám podpora a motivace

Pokud nemáte v okolí žádného parťáka či parťačku, snadno je najdete na sociálních sítích. Stačí zapátrat na Facebooku nebo Instagramu a během pár kliknutí se zapojíte do komunity lidí se stejným cílem. Možný přesah do off-line přátelství přitom není vyloučen.

ETA TIP: Aplikace Vital Body Plus pro chytré váhy ETA umožňuje snadné sdílení vašich pokroků na sociální sítě.

Některým bohatě postačí závazky sobě samým. Ty je ale dobré si zapsat. Založte si deník zdravého životního stylu nebo si odškrtávejte úspěšné dny v kalendáři. Čím delší řadu povedených dní budete mít za sebou, tím méně vás bude lákat zdravý režim porušit.

Soustředíte se jen na kila

Váha nemusí být jediným měřítkem úspěchu. Pokud správně cvičíte a jíte, dost možná vám ubývá tuková hmota, ale zároveň přibývá ta svalová, která je více než žádoucí – postará se o správné držení těla i svůdné tvary. Číslo na váze přitom může zůstat stejné.

ETA TIP: O tom, že není kilo jako kilo, jsme se rozepsali v tomto článku.

Další pokroky snadno zhodnotíte subjektivně – lépe se cítíte, schody vyběhnete bez zadýchání a trávení šlape jako hodinky. To jsou benefity zdravého životního stylu, které ani nejmodernější váha neodhalí.

Máte slabou vůli

Správně si stanovit cíl je základem úspěchu, a to nejen v době novoročních předsevzetí. Pokud se však jedná o výraznou změnu, není vždy lehké k vytyčeným cílům dojít. Neustále si proto připomínejte důvody, které vás ke změně motivují a celý proces si rozdělte na malé krůčky.

Hlavu přitom můžete poměrně snadno „přelstít“ drobnými záměnami. Milovaných hranolků se nemusíte úplně vzdávat – jednoduše je připravte v horkovzdušné fritéze. Řízečky zase můžete upéct v troubě a sladkosti nahradit sušeným ovocem. Prostě hledejte způsoby, jak se nevzdat potěšení, ale ani vytoužených výsledků.

Trápí vás zdravotní komplikace

Hatit hubnutí vám mohou také různé zdravotní neduhy, které se nevyplácí podceňovat. Typicky to bývá nedostatečná činnost štítné žlázy či jiná autoimunitní onemocnění. Na vině může být také hormonální nerovnováha nebo špatně fungující lymfatický systém. Máte-li na podobné trable podezření, obraťte se na lékaře. Pokud zatím potíže nepociťujete, ale máte k nim rodinné predispozice, to nejlepší, co můžete udělat, je zaměřit se na prevenci.

ETA TIP: Velká část celkové životní pohody se odehrává ve vašich střevech. Věnujte se proto optimalizaci střevního mikrobiomu, který je zodpovědný také za vaši imunitu.